درمورد تردمیل توانبخشی چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید که کاربرد تردمیل توانبخشی چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟ تاکنون تردمیل توانبخشی را از نزدیک دیده‌اید و تفاوت آن با تردمیل عادی را می‌دانید؟

تردمیل‌ها با توجه به کاربردهای مختلفشان دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. این ویژگی شامل طراحی ظاهری آن، موتور دستگاه و برنامه‌هایی است که با توجه به نیاز افراد طراحی می‌شود.

انواع مختلف تردمیل را می‌توان به دسته‌های خانگی، باشگاهی، آبی و توانبخشی یا پزشکی تقسیم‌بندی کرد. هدف نهایی همه این تردمیل‌ها ایجاد فضایی برای فرد است که بتواند روی آن بدود یا پیاده‌روی کند اما به توجه به کاربردی که دارند، هر کدام طراحی خاص خودشان را دارند.

در این مقاله به بررسی ویژگی‌هایی که تردمیل‌های توانبخشی یا پزشکی دارند می‌پردازیم. همچنین کاربردی که این دستگاه برای افراد دارد را بررسی می‌کنیم.

تردمیل توانبخشی چیست؟

قبل از آن که بدانید کاربرد تردمیل توانبخشی چیست بهتر است با ویژگی‌های آن آشنا شوید. این دستگاه همانطور که از نامش پیداست، در مراکز فیزیوتراپی و توانبخشی برای کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

اولین تردمیل‌هایی که ساخته و اختراع شد نیز همین کاربرد را داشت. یعنی دستگاهی برای انجام تمرینات پیاده‌روی برای افراد با معمولیت و مشکلات حرکتی بود. با گذشت زمان و پیشرفت در طراحی آن، کاربرد تردمیل از کاربردهای توانبخشی فراتر رفته و برای ورزش نیز مورد استفاده قرار گرفت.

ویژگی اصلی که تردمیل‌های توانبخشی یا پزشکی باید داشته باشد، سرعت پایین آن است. یعنی محدوده سرعتی که فرد می‌تواند روی این دستگاه راه برود یا بدود باید پایین بوده و کمترین فشار را به فرد وارد کند. این موضوع سبب می‌شود که بیماران تمرینات خود را با سرعت‌های پایین شروع کرده و تمرین امنی داشته باشند.

ویژگی دیگری که این دستگاه باید داشته باشد، میزان تحمل وزن آن است. وزن بیماران به دلیل محدودیت‌های حرکتی که داشته‌اند ممکن است بالا رفته باشد، به همین دلیل تردمیل توانبخشی باید بتواند این وزن را تحمل کند. با توجه به قدرت بالای موتور آن، تردمیل توانبخشی معمولا می‌تواند حداکثر 120 تا 150 کیلوگرم را در سرعت پایین تحمل کند.

الکتروکاردیوگرافی با تردمیل

شاید برایتان سوال پیش بیاید که ارتباط آزمایش قلب و کاربرد تردمیل توانبخشی چیست؟ بهتر است بدانید که اولین کاربردهایی که تردمیل داشت، برای همین کار بود. یعنی به کمک ورزش و راه رفتن روی تردمیل، عملکرد قلب افراد را بررسی می‌کردند.

برای انجام الکتروکاردیوگرافی بایستی بیمار روی تردمیل راه رفتن را آغاز کند و به تدریج یا با تشخیص پزشک سرعت خود را به اندازه دویدن بالا ببرد. به کمک صفحه نمایش تردمیل پزشک می‌تواند تعداد ضربان قلب بر اساس نوع فعالیت بیمار را تحلیل کرده و اگر مشکلی در سیستم قلبی-عروقی فرد وجود داشت، آن را تشخیص دهد.

به این آزمایش که طی آن عملکرد قلب فرد هنگام انجام فعالیت تحلیل می‌شود، الکتروکاردیوگرافی می‌گویند. این آزمایش اولین کاربردی است که برای تردمیل وجود داشت.

کاربرد تردمیل در توانبخشی

حال به موضوع اصلی مقاله می‌رسیم، یعنی بررسی اینکه کاربرد تردمیل توانبخشی چیست؟ یا به عبارتی این مدل از تردمیل چه کمکی به روند بهبود و توانبخشی فرد می‌کند؟

تردمیل توانبخشی مناسب افرادی است که به دلیل بیماری‌های دستگاه عصبی-حرکتی یا حادثه‌ای توانایی خود در حرکت صحیح و سالم را تقریبا یا به طور کامل از دست داده باشند. این افراد باید تمریناتی را انجام دهند که در عین سادگی قابل پیشرفت باشد.

ساده‌ترین تمرینی که برای هر فرد با هر محدودیت حرکتی مناسب است، پیاده‌روی است. این تمرین به قدری ساده است که افراد می‌توانند بدون کمک پزشک یا خانواده انجام داده و میزان سختی آن را کم و زیاد کنند.

تردمیل می‌تواند برای این افراد فضایی را ایجاد کند که برای پیاده‌روی امن بوده، قابلیت تنظیم سختی تمرین را داشته و در عین حال میزان پیشرفت فرد را به او نشان دهد. همچنین برخی از تردمیل‌ها قابلیت‌هایی از جمله پله‌های متحرک را داشته و سادگی تمرین برای فرد را دوچندان می‌کند.

بیمارانی که نیاز دارند از تردمیل برای روند بهبود و توانبخشی خود استفاده کنند، شامل موارد زیر است:

  • افراد آسیب‌دیده پس از حوادث رانندگی
  • ورزشکاران آسیب‌دیده هنگام ورزش
  • بیمارانی که بر اثر سکته مغزی دچار آسیب حرکتی شده‌اند
  • بیماران مبتلا به پارکینسون
  • بیماران مبتلا به ام اس

جمع بندی

حال که فهمیدید کاربرد تردمیل توانبخشی چیست  و با تفاوت‌های آن با دیگر دستگاه‌ها آشنا شدید، می‌توانید تردمیل مناسب شرایط خود را بهتر انتخاب کنید. این تردمیل‌ معمولا در مراکز درمانی بوده اما افراد می‌توانند برای تسریع روند درمان خود آن را تهیه کرده و در خانه استفاده کنند.

اگر مسئول مرکز درمانی و توانبخشی باشید یا بخواهید یکی از این دستگاه را برای مصرف شخصی خود تهیه کنید، بهتر است از فروشگاهی مطمئن آن را تهیه کنید. فروشگاه هایپرجیم با تنوع بالا و خدمات پس از فروش مناسب خرید تردمیل باشگاهی معقولی را برایتان رقم خواهد زد.

 فروشگاه هایپرجیم

مدیریت فروش و امور بازرگانی : علی عبدالحسینی : 09122648409

پشتیبانی فنی : محمد طاهر حاجیلویی : 09122108002

شماره دفتر مرکزی : 02166006000 - 02166005000 -02166055079 

آدرس نمایشگاه : تهران خیابان آزادی (ضلع جنوب) به سمت انقلاب جنب مترو شادمان نبش کوچه زمانی پلاک 6 ساختمان 133 طبقه ی چهارم واحد 6 ← دفتر مرکزی هایپر جیم

کد پستی : 1344673969

ایمیل : info@treadmills-co.com

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 313
نمایش همه
علاقه مندی ها ()