من به عنوان یک ورزشکار حرفه ای، بعضی اوقات حال و حوصله تمرین های سنگین را ندارم. وزنه زدن و تمرین های هیت(HIIT) هم حال خودش را می طلبد، اما حداقل برای رفع رخوت و بی حوصلگی باید تکانی به خودم بدهم. اینجاست که به سراغ  اسکی فضایی خانگی یا همان الپتیکال می روم.

الپتیکال خانگی ام را مقابل تلویزیون گذاشته ام تا همزمان هم تمرین کنم و هم سریال محبوبم را تماشا کنم. ضمن اینکه هنگام انجام تمرینات هوازی در خانه حسابی عرق کنم. اگر شما هم شرایطی مشابه من دارید یا از الپتیکال خانگی استفاده می کنید، باید مو به موی نکات استفاده از دستگاه را بلد باشید.

توجه به این نکات ضمن افزایش بهره وری تمرین  های هوازی، از آسیب دیدگی ناشی از عدم استفاده صحیح از دستگاه نیز جلوگیری می کند. من در هایپرجیم قرار است ریز و درشت نکات استفاده از این دستگاه را به شما بگویم.

چرا اسکی فضایی خانگی؟

استفاده از این وسیله برای افرادی که در تمرینات بدنسازی خود هدف به خصوصی دنبال می کنند، انتخاب خوبی به شمار می آید. برای مثال چنانچه قصد کاهش وزن داشته باشید، یا بخواهید وزن فعلی خود را ثابت نگه دارید، اسکی فضایی خانگی شما را به هدفتان نزدیک می کند. انجام تمرینات هوازی با استفاده از این دستگاه در بهبود وضعیت قلبی و عروقی شما نیز بسیار مؤثر است.

 اگر از من بخواهید یک توصیف خوب از الپتیکال خانگی داشته باشم، بی شک از آن با عنوان «دستگاه مهربان با مفاصل» یاد می کنم. بسیاری از تمرین های دستگاهی و غیردستگاهی هوازی موجد فشار بر مفاصل مختلف بدن به خصوص زانوها هستند.

 به دلیل اینکه استفاده از الپتیکال آسیب بدنی به همراه ندارد، انتخابی ایده آل برای افراد مختلف محسوب می شود. اگر از بیماری های مفاصل مثل آرتریت رنج می برید یا دوران نقاهت پس از آسیب فیزیکی را سپری می کنید، خود را محکوم به سکون نکنید. استفاده از این وسیله و انجام حرکات ساده آسیبی به شما نمی رساند.

نکات استفاده از الپتیکال خانگی

هنگام استفاده از الپتیکال های خانگی باید به نکات محیطی و نکات فنی توجه داشته باشید. در ادامه این نکات را به تفکیک می خوانید.

نکات محیطی برای استفاده از اسکی فضایی خانگی

از آنجا که فضای خانه یا آپارتمان در مقایسه با محیط های باشگاهی محدودتر است، طبعاً خریداران متقاضی الپتیکال های کوچک تر هستند. یکی از مهم ترین نکات برای استفاده از اسکی فضایی خانگی توجه به تناسب دستگاه و محیطی است که قصد دارید دستگاه را آنجا بگذارید.

برای استفاده از این وسیله به فضایی 3*3 و با ارتفاع حدودی 2.40 متر نیاز دارید. اگر زیرزمین دارید، بهتر است دستگاه را آنجا قرار دهید. زیر زمین پایین ترین نقطه  خانه یا آپارتمان است و درنتیجه لرزش های دستگاه برای سایر ساکنین مزاحمتی ایجاد نمی کند.

تا جایی که امکان دارد، سعی کنید دستگاه را به طبقات بالاتر نبرید. تنها دلیل منطقی این مسئله این است که این وسیله وزن زیادی دارد که حمل آن را به طبقات بالا دشوار می کند.

هنگام استفاده از الپتیکال از وضعیت نور و تهویه محیط خود اطمینان حاصل کنید. تمرین های هوازی در محیط  پرنور باعث عملکرد بهتر قلب می شود و به لحاظ روحی، اشتیاق شما را برای انجام تمرین بالاتر می برد.

دستگاه را مقابل یک آینه بگذارید. تعبیه یک آینه عریض در محیط تمرین، باعث می شود، حرکات بدن خود را بهتر رصد کنید و نقاط ضعف و قوت خود را دقیق تر شناسایی کنید.

برای جلوگیری از آسیب به کف، از مت های ضدلغزش زیر اسکی فضایی خانگی استفاده کنید. این مت ها هم از لغزش و تکان های احتمالی دستگاه جلوگیری می کند، هم مانع ایجاد مزاحمت ناشی از صدا و لرزش این وسیله برای دیگران می شود.

  نکات تکنیکی

این نکات تکنیکی شامل نحوه قرارگیری بدن و نحوه انجام تمرینات و همچنین چند نکته فرعی است که در ادامه آن ها را می خوانید.

نحوه قرارگیری بدن

بسیاری از افراد پس از خرید اسکی فضایی و مدتی پس از استفاده از الپتیکال خسته می شوند و وزن خود را روی دستگاه می اندازند تا فشار کمتری به پاها وارد شود.

هنگام استفاده از الپتیکال به نحوه قرارگیری روی این وسیله دقت کنید. صاف بایستید و فشاری برابر به پاهای خود داشته باشید. فشار بار وزن شما نباید روی بالاتنه تان قرار گیرد.

زمانی که از الپتیکال استفاده می کنید، شانه ها باید به سمت عقب و شل باشند. بالا نگه داشتن شانه ها هنگام هل دادن و کشیدن دسته، باعث خشکی، گرفتگی گردن و سردرد می شود.

بسیاری از افراد هنگام استفاده از این دستگاه به دلیل درد زانو یا عدم راحتی وزن خود را روی انگشتان پاهایشان می گذارند. این کار فشار بیشتری به زانوها منتقل می کند و ریسک آسیب را بالا می برد.

نحوه انجام تمرینات

برای کالری سوزی و عضله سازی با اسکی فضایی خانگی تمرین های مقاومتی انجام دهید. ابتدا با سرعت آرام 2 تا 4 دقیقه بدن خود را گرم کنید سپس هر 4-5 دقیقه شدت تمرین را بیشتر کنید تا جاییکه به نفس نفس زدن بیفتید. سپس بدن خود را سرد کنید.

تمرین های اینتروال و سرعتی داشته باشید. برای این کار می توانید با سرعت بیشتری به سمت عقب پدال بزنید. با گنجاندن تمرینات متناوب با شدت بالا بدن و ماهیچه های شما در موقعیت های چالشی قرار می گیرند و با شرایط تمرینی مختلف سازگار می شوند.

نکات فرعی هنگام استفاده از الپتیکال خانگی

اعداد روی نمایشگر دستگاه های هوازی معمولاً شاخص دقیقی برای بررسی میزان کالری سوزی نیستند. به جای تمرکز روی اعداد بهتر است روی هدف خود متمرکز شوید.

هنگام استفاده از دستگاه از تلفن همراه یا تبلت خود استفاده نکنید. این کار از تمرکز شما بر تمرینات می کاهد و بهره وری کامل از این وسیله را محقق نمی سازد.

کلام پایانی

برای استفاده بهتر از دستگاه اسکی فضایی خانگی باید نکات مختلفی را مد نظر داشته باشید. توجه به این نکات بهره وری شما از تمرینات هوازی دستگاهی را افزایش می دهد. در این مقاله مهم ترین نکات محیطی و تکنیکی مورد بررسی قرار گرفتند.

فروشگاه هایپرجیم

نمایشگاه و فروشگاه : 02166006000 - 02166005000 - 02166055079 

تماس با کارشناسان : عبدالحسینی  09122648409 حاجیلویی  09122108002

آدرس نمایشگاه و دفتر فروش : تهران خیابان آزادی به سمت انقلاب جنب مترو شادمان نبش کوچه زمانی پلاک 6 ساختمان 133 طبقه ی چهارم واحد 6 

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 259
نمایش همه
علاقه مندی ها ()